Kampeerauto’s op diesel misschien volgend jaar al verboden…

De EU is al heel lang bezig om het gebruik van fossiele brandstoffen en met name diesel tegen te gaan.

De EU heeft nu een plan opgesteld waardoor een groot aantal Europese dieselkampeerauto’s, waaronder die in Nederland, vanaf volgend jaar onbruikbaar zullen worden. Dat meldt althans de Duitse krant Zeit.

Strengere Uitstootnormen in de EU

Net als auto’s moeten ook kampeerauto’s aan uitstootnormen voldoen om een typegoedkeuring te krijgen. Zonder typegoedkeuring geen kenteken in de EU. Er zijn officiële methodes om de uitstoot en het verbruik van een auto te meten. Vroeger was dit de NEDC-methode, maar tegenwoordig wordt de strengere en realistischer WLTP-methode gehanteerd.

Het plan van de EU is nu om de WLTP-methode met terugwerkende kracht in te voeren. Dit verzoek ligt nu bij het Hof van Justitie in Duitsland. Omdat deze methode strenger is zouden alle diesels die ooit volgens de NEDC-methode zijn gemeten niet slagen voor de uitstoottest. Dit zou betekenen dat de typegoedkeuring van heel veel kampeerauto’s wordt ingetrokken en deze niet meer de weg op mogen.

Gevolgen voor Dieselkampeerauto’s in Nederland

De Duitse Minister van Transport, Volker Wissing, waarschuwt dat als de EU haar zin krijgt, er in Duitsland 8 miljoen dieselauto’s van de weg moeten. In Nederland rijden momenteel ongeveer 900.000 personenauto’s en zo’n 187.000 kampeerauto’s op diesel. En het overgrote deel van die kampeerauto’s op diesel is goedgekeurd op basis van de NEDC-methode. Dus als de dit plan het haalt zal het kenteken van deze kampeerauto’s worden ingetrokken.

In eerste instantie zijn de diesels met oudere labels aan de beurt, maar Wissing voorziet ook dat Euro 6-diesels niet aan de nieuwe normen zullen voldoen. Dit betekent dat heel veel dieselkampeerauto’s, die nog lang niet aan het einde van hun levensduur zijn, voortijdig naar de sloop kunnen.

Wat Nu?

De uitspraak van de rechter over het verzoek van de EU wordt in november verwacht. Ondertussen voorspelt de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, dat de plannen van de EU het niet zullen halen. De bond verwijst naar de ‘bescherming van bestaande eigendommen’ en benadrukt dat eigendommen niet zomaar onklaar en afgenomen kunnen worden.

Volgens de ADAC zijn discussies over een naderende shutdown ‘ongepast’. Om consumenten, waaronder kampeerautobezitters, niet verder van streek te maken is opheldering dringend nodig.

Conclusie

Voor de kampeerautobezitters in Nederland met een dieselcamper is het belangrijk om de ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Mocht het EU-plan toch doorgaan, dan kan dit namelijk grote gevolgen hebben.

Voor nu blijft het afwachten wat de uitspraak van de rechter in november zal zijn. Maar ben je van plan om een kampeerauto te kopen die op diesel rijdt, denk dan even goed na over de mogelijke gevolgen. Misschien dat dit plan het niet haalt, maar wat is het volgende? Dat er dingen radicaal gaan veranderen is inmiddels wel zeker.

Wij blijven alvast hopen dat er een oplossing komt die recht doet aan zowel milieueisen als eigendomsrechten.