Kampeerauto’s steeds populairder onder jongeren door andere levensstijl…

Er zijn in de afgelopen jaren steeds meer kampeerauto’s op kenteken gezet. Daarbij valt vooral de sterke groei van het bezit van kampeerauto’s onder jongeren op. Volgens diverse bronnen in de media gaat het om een stijging van het kampeerauto bezit van 53% bij jongeren tot en met 25 jaar en 35,5% in de leeftijdscategorie van 26 tot en met 35 jaar.

Kampeerauto bezit wordt vaak geassocieerd met gepensioneerden die een nieuwe lening zijn aangegaan voor de aanschaf van een (Tupperware) kampeerauto om daarmee hun oude dag op de bekende camperplaatsen en campings door te brengen

Het totaal aantal kampeerauto’s is sinds begin 2020 met meer dan 13% gestegen terwijl het aantal eigenaren tot en met 25 jaar met maar liefst 105% is toegenomen. In de leeftijdscategorie van 26 tot en met 35 jaar was er ook een indrukwekkende groei van ruim 70%.

Wat ons opvalt is dat er in alle berichtgeving over dit onderwerp nergens wordt gesproken over Vanlife of het aantal jongeren dat de afgelopen jaren de kampeerauto zijn gaan gebruiken als alternatief voor woningen die onbetaalbaar en schaars zijn geworden.

Wederom blijkt dat de branche achterloopt op de realiteit en klaarblijkelijk nog steeds denkt dat een kampeerauto primair wordt gebruikt om mee op vakantie te gaan. Maar kijken we naar de realiteit dan blijken steeds meer jongeren de kampeerauto als hun woning te zien en verblijven zij nagenoeg niet op de camperplaatsen en campings waar voornamelijk de ouderen hun dagen doorbrengen.

Ook zijn er steeds meer jongeren die wars zijn van de ouderwetse adagium dat je zoveel mogelijk moet werken om de rest van je leven je schulden af te betalen en dan in het bejaardenhuis (als dat er dan nog is) te voorkomen dat je in je broek pist.

Daarom zullen jongeren niet zo snel een splinternieuwe kampeerauto kopen. Ze kiezen eerder voor een stealth kampeerauto die niet opvalt zodat ze overal kunnen overnachten zonder dat de Politie op de deur staat te bonken omdat ze dat eigenlijk niet mogen.

Nee, de jongeren hebben een andere kijk op het leven gekregen en zien in de kampeerauto een mogelijkheid om hun ambities in realiteit om te zetten. De realiteit is immers dat jongeren steeds meer geconfronteerd worden met onzekerheden en angsten die gecreëerd worden door onze overheid en dat ze daar naar gaan handelen is dan natuurlijk niet zo gek.

Kortom, de cijfers en interpretaties tonen wederom aan dat de kampeerauto branche de realiteit niet wil benoemen.