De tijd van het slechtere weer komt er weer aan. De dagen worden korter en het verkeer krijgt vaker te maken met mist en regen. Voor automobilisten betekent dit: lampen aan! Sinds 2011 is dagrijverlichting verplicht voor auto’s dankzij Europese regelgeving, maar is het effectief? Dagrijverlichting wordt vaak verkeerd gebruikt, vooral bij slecht zicht.
Dagrijverlichting: wat gaat er mis?
Rijd jij weleens overdag en zie je auto’s waarvan de koplampen aan zijn, maar de achterlichten niet? Dat is dagrijverlichting in actie. Sinds 2011 moeten nieuwe kampeerauto’s in Europa hiermee zijn uitgerust om de zichtbaarheid overdag te vergroten en zo ongelukken te voorkomen. Onderzoek van de SWOV toont aan dat als elke automobilist overdag licht zou voeren, dit jaarlijks in Nederland tot 30 dodelijke slachtoffers en 500 ernstig gewonden zou kunnen schelen.
Toch blijkt dat dagrijverlichting vaak verkeerd wordt gebruikt. Vooral bij slecht weer, zoals mist of regen. Veel auto’s hebben dagrijverlichting zonder dat de achterlichten branden. Dit vermindert de zichtbaarheid en vergroot het risico op ongelukken.
Verkeerde verlichting bij slecht weer
Dagrijverlichting is niet geschikt voor omstandigheden met slecht zicht. Bij mist, regen of sneeuw overdag is dimlicht verplicht, maar veel bestuurders realiseren zich niet dat hun achterlichten niet branden bij het gebruik van dagrijverlichting. Dit komt doordat de dashboardverlichting wel brandt, wat de indruk wekt dat alle verlichting aan is.
Ook zijn er kampeerauto’s met automatische dimlichten die ’s avonds vanzelf aangaan, maar overdag niet reageren op slecht zicht door bijvoorbeeld mist. De sensor in deze systemen reageert alleen op licht en donker, niet op zichtbaarheid. Hierdoor rijden er bij mistige omstandigheden auto’s zonder achterlichten, wat gevaarlijke situaties oplevert.
Aanpassingen in regelgeving en bewustwording
In 2011 schreven wij al over dagrijverlichting dat het een prent kan opleveren als overdag blijkt dat er een lamp kapot is. Maar daarna, in 2015, werd de Europese regelgeving aangepast. Zorg dus dat je altijd handmatig je dimlichten inschakelt bij slecht zicht. En controleer daarbij of alle lampen ook daadwerkelijk branden.