Nu kampeerauto’s minder gebruikt worden door de lockdown is de kans op het ontstaan een mayonaise-achtige substantie in de oliedop en de hals van het vulgat aanwezig. Deze witte drap is schadelijk voor de motor.
De aanslag heet eigenlijk sludge en ziet eruit als mayonaise. Je ziet het direct zitten aan de binnenkant wanneer de oliedop wordt losgedraaid. Het spulletje bestaat uit een emulsie van water en olie, wat in de beleving van veel gebruikers meestal door een lekke koppakking wordt veroorzaakt.
Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Tijdens de verbranding van een liter brandstof wordt er ook ongeveer een liter waterdamp gevormd. Het merendeel komt via de uitlaat in de buitenlucht terecht, maar een klein percentage wordt langs de zuiger-veren geblazen en komt samen met de overige verbrandingsgassen in het oliecarter terecht.
Via het carterventilatiesysteem vormt de olie een emulsie die op diverse plekken in de motor voor blokkades kan zorgen. En dan vooral op plekken waar het condenswater langdurig koud blijft. Hierdoor kan bijvoorbeeld overdruk in het carter ontstaan, wat olielekkage in de hand werkt. Door het condenswater kan ook roestvorming ontstaan op kleppen en klepveren en kunnen de nokkenassen gaan slijten. Het wordt vooral geconstateerd bij kampeerauto’s die lang stilstaan en waarmee korte ritjes met lage snelheden worden afgelegd.
De kans op deze verschijnselen in bezinemotoren wordt nog eens vergroot doordat we sinds 1 oktober in Europa allemaal verplicht E10 tanken. Deze brandstofsoort staat erom bekend vocht aan te trekken en dus de kans op de smurrie te vergroten.
Als je de kampeerauto regelmatig warm rijdt komt het overigens wel goed met de afbraak van de smurrie. Controleer dus regelmatig je olie door de dop van je koude motor af te draaien. Maar bovenal, laat je kampeerauto niet te lang stilstaan! Rij de kampeerauto zeker één keer in de twee weken even goed warm, dat voorkomt een hoop problemen.