De afgelopen jaren waren de kampeerauto trends niet heel spectaculair. Elk jaar werden de nieuwe modellen wat groter maar vooral ook zwaarder. Aan de vorm veranderde niet veel.
Maar ook in de nabije toekomst valt er niet veel verandering te verwachten. De nieuwe kampeerauto’s blijven nog steeds hun soort Tupperware vorm behouden. Op dit moment is het gevecht tegen het gewicht eigenlijk het belangrijkste onderwerp, net als de overgang naar alternatieve brandstoffen. Heel veel technische innovaties zijn er dit weekend dan ook niet te verwachten tijdens de Caravan Salon in Dusseldorf.
De nieuwe buscampers blijven aan populariteit winnen. Vooral de consumenten die tijdens Corona de kampeerauto hebben ontdekt, als eerste of tweede auto, gaan voor de buscamper. De oudgedienden onder ons, nog steeds het overgrote deel van de kampeerauto bezitters, blijven trouw aan de integraal of semi-integraal. De alkoof daarentegen wordt door bijna niemand meer gekocht.
De enorm toegenomen vraag naar nieuwe kampeerauto’s en de uiterst slechte levering door de fabrikanten stuwen de prijzen steeds verder op. Bestel nu een nieuwe kampeerauto en hopelijk kun je er in 2021 nog mee op vakantie. Maar garanties dat het echt zal gebeuren kan niemand je geven. In een groeimarkt met een afnemende productie door gebrek aan productietijd en onderdelen is het logisch dat de prijzen door het dak gaan.
Overigens is dit niet alleen het beeld in Nederland. Andere landen hebben met dezelfde situatie te maken. Zo steeg volgens het Caravaning-Industrie-Verband (CIVD) het aantal nieuw geregistreerde kampeerauto’s in Duitsland met een sensationele 44,8% tot 78.055 eenheden. Bedroeg de gemiddelde prijs van een nieuwe kampeerauto in 2012 nog zo’n 73.829 euro, inmiddels betaal je voor een nieuwe kampeerauto van soortgelijke grote en uitrusting ergens tussen de 90.000 en 100.000 euro exclusief belastingen. En niemand die nu met enige zekerheid iets kan vertellen over de ontwikkelingen na 2021.
Volgens het vakblad Pro Mobil is de verwachting dat de prijzen van kampeerauto´s van het modeljaar 2022 met meer dan 4000 euro zullen stijgen. Maar dat lijkt ons nog aan de bescheiden kant.
Gelukkig blijft over de gehele breedte de kwaliteit van kampeerauto’s stijgen. Het hoeft dus geen Mercedes of VW meer te zijn om jarenlang betrouwbaar en comfortabel te genieten tijdens onze spaarzame vrije tijd. Ook andere merken zijn inmiddels goed te gebruiken als basis voor een kampeerauto.
Technische trends
Een breed scala aan digitale functies zoals de integratie van Apple Carplay zijn inmiddels zo’n beetje standaard te vinden in de nieuwe kampeerauto’s. Maar ook adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, slaperigheidsassistent of een parkeerassistent zijn op de meeste nieuwe kampeerauto’s standaard beschikbaar.
Vanaf 2022 zal het zelfstandig kunnen sturen, accelereren en remmen ook steeds meer zijn intrede doen. En daarmee wordt de reizen met de kampeerauto een stuk gemakkelijker en blijven deze niet meer achter bij het comfort van de nieuwe personenauto’s.
Met de Nugget concurreert Ford al jaren lang met de wat smallere en beduidend duurdere VW-bus. Maar veel gespecialiseerde bedrijven die bestelwagens ombouwen zullen naar verwachting vaker deze Ford Transit gaan gebruiken.
Door het hoge gewicht van de benodigde accu en de beperkte afstand die ze kunnen afleggen zijn campers met elektromotoren logischerwijs nog niet heel erg populair. Wel zijn er een aantal modellen onderweg met een kleine hulpmotor op benzine. Maar gezien de prijs zullen ook daar geen gigantische aantallen van worden verkocht.